HCI הוא התחום האקדמי של אפיון, עיצוב ומחקר UX, ניהול מוצר, ופיתוח אינטראקציות אדם-מחשב חדשניות. מהות ה-HCI היא מתודולוגיית העיצוב הממוקד באדם, שבה צוותי מעצבים, מפתחים וחוקרים מגלים את צרכי האנשים כדי ליצור מוצרי טכנולוגיה המספקים ערך אמיתי. HCI כולל טכנולוגיות נוכחיות ועתידיות כאחד: Mobile, אינטרנט, AI, AR, ממשקי שיחה, רובוטים, רכיבים לבישים, חומרים חכמים, חוויות מבוססות פיזיולוגיה ונוירולוגיה.
החזון
טכנולוגיות משתנות, מתודולוגיות לא. תוכנית התואר השני שלנו תספק לכם את הכלים להיות מובילים בצוותי מוצר ומחקר בחברות טכנולוגיה מובילות ובמעבדות מחקר.
מיומנויות ליבה
אנו מלמדים מחקר איכותני וכמותי, תיאוריית HCI, מחקר ועיצוב UX, אתיקה, אינטראקציה אנושית-AI, פסיכולוגיה קוגניטיבית וחברתית, פרוטוטייפינג ב- AR/VR/Robotics , עיצוב ספקולטיבי, ממשקי שיחה, עיצוב IoT ועוד.
סגנון ההוראה שלנו
התוכנית שלנו מציעה מודל הוראה ייחודי. אנו שמים דגש על חשיבה מעמיקה, למידה מתוך עשייה, ביטוי יצירתי ועבודת צוות. אין מבחנים, רק פרויקטים מעשיים. תיאוריה ופרקטיקה משולבים בכל קורס. הסטודנטים מגיעים מרקעים ותרבויות מגוונות. מנטורים בתעשייה מעורבים כמרצים או שותפי עשיה. סטודנטים לתזה מפרסמים מאמרים אקדמיים מהשורה הראשונה.
הקריירה שלך
אנו מקדמים את הקריירה של הסטודנטים שלנו עם יצירת Networking, ייעוץ קריירה, יצירת תיק עבודות ופרקטיקום בצוותי מוצר בחברות סטארט-אפ מובילות כגון: Microsoft, Monday, AppsFlyer, Taboola, Beehero, Fiverr, Wix, AT&T, Autodesk, SimilarWeb, GM, SAP, Bizzabo, Easysend, Devianart, GloassAI ועוד. הבוגרים שלנו עובדים בצוותי מוצר, במעבדות מחקר או ממשיכים לדוקטורט.
הקורסים
מוצר ו-UX: מחקר חווית משתמש, עיצוב חווית משתמש, מערכות עיצוב, יסודות עיצוב חזותי, חקר מוצר, נתוני מוצר וניהול מוצר.
מתודולוגיה ותיאוריה: מחקר איכותני וכמותי, תורת HCI, אתיקה, פסיכולוגיה קוגניטיבית וחברתית.
יצירת אב-טיפוס ועיצוב: חוויות AR/VR, יצירה משותפת של אדם-AI, רובוטים וחפצים לבישים, ייצור דיגיטלי, חוויות אינטראקטיביות בקוד, טכנולוגיה לפיזיולוגיה ומדעי המוח, ממשקי שיחה, עיצוב ספקולטיבי.
מה תלמדו?
-
Students must complete short online preparatory courses before the program begins. Students can access the courses online during the summer, at their convenience, at no extra charge. Students who are interested in additional support can join the scheduled on-campus office hours. The preparatory courses are:
-
This preparatory course provides an introduction to basic concepts in the field of computer software, coding in a web-based IDE called P5, the Javascript language, and the process of debugging and creating a simple project. The purpose of the course is to prepare students towards the technical courses in the program. The basic CS concepts covered are: procedural thinking, flow charts, algorithmic thinking, flow chart of simple algorithms, computer memory, types of variables, input, output, conditional branching, types of loops. The basic coding skills covered are: what is an IDE, setting up a workspace, starting a new project, defining key variables, reading input from keyboard and mouse, setting output via screen/graphics, using the default library, using additional libraries, compiling, debugging, writing comments, searching documentation, using the console view. The specific Javascript code primitives learned are: variables, console.log (debugging), If loop, For loop, While loop, functions, setup loop, draw loop, line, rect, ellipse, mouseX, mouseY, keyCode, keyPressed.
-
Research methods are essential tools for interaction researchers. The mixed-methods approach, combining quantitative and qualitative methods is a highly useful technique both in the industry (UX researchers) and academia (HCI researchers). In this course, we provide a basic introduction for students with no previous background in research methods. Students will gain a basic understanding of the different aspects that should be considered when designing new research.
-
-
-
Dr. Noa Morag
Technology shapes every aspect of the human experience and is the primary driver of social, cultural and ecological change. This course will challenge students as designers and developers of new technology, to critically analyze the ethical implications of the new technologies. The course covers foundational ethical theories, principles, and relevant use cases that illustrate the ethical challenges and considerations in the design, development, and deployment of new digital technologies such as AI, Bio technologies, Climate engineering, UX/UI, Social Robotics, Autonomous cars, Voice interfaces and more. Students will engage in discussions, case studies, and projects to critically analyze and address ethical issues.
-
Dr. Hadas Erel
This course provides a review of descriptive and inferential statistics and how these techniques are used with research methods appropriate for UX. Students will become familiar with various methods for data analysis, designing experiments and evaluating different aspects of UX designs. The course will involve both frontal lectures and active engagement with the material including analyses of data sets, designing experiments and critical judgment of existing research both inside and outside the classroom.
-
Prof. Oren Zuckerman
In this fast-paced lecture series, students will read and critically discuss seminal and recent research papers in the academic field of HCI. Topics include: Human-Centered Computing, Current approaches to Ubiquitous Computing, AI and Human-Centered Machine Learning, Tangible and Material interaction, Human-Robot Interaction, Spatial Computing (VR and AR), Design Research and meaning-making approaches in HCI. Students will learn how academic research is highly relevant for industry innovation processes, how to search papers around a specific topic of their interest, how to conduct a literature review and identify possible gaps in current knowledge, and how to define potential research directions and questions they are motivated to explore. -
Dr. Jacob Greenshpan
Research methods are an essential tool for interaction designers and user researchers, both in academia and industry. This course will introduce several user research methodologies and techniques, combining quantitative and qualitative methods. Research methodologies include: user journey mapping, interviews and thematic coding, concept design and low fidelity user testing, flow analysis, information architecture validation techniques, user testing techniques (think aloud ,moderated, unmoderated). -
Dr. Hadas Erel
The course will present selected fundamental principles from cognitive and social psychology that are relevant to designing User Experience (UX). The cognitive principles will allow for designing experiences that are optimized for human perception, memory, and higher cognitive processes. The social principles will open new directions for creating interactions that leverage human fundamental social processes. Students will acquire knowledge and will be able to analyze and apply cognitive and social principles related to UX. They can identify relevant underlying processes and decide if and when they should be used for creating a high-quality UX. Students will experience in practice the optimal application of cognitive and social principles in the design of user experience.
-
-
-
Mr. Ohad Meyuhas
In this intensive, hands-on, and documentation-based learning course, students will immerse themselves in the dynamic world of product design, iteration, and user experience (UX). From initial concept to fully functional prototypes, students will gain expertise in the latest trends in digital fabrication, mastering the use of cutting-edge tools and machines—from Computer-Aided Design (CAD) to Computer-Aided Manufacturing (CAM). Beyond software tools, the course introduces advanced technologies like 3D printing, laser cutting, and vinyl cutting, expanding students’ understanding of modern fabrication methods and materials. Through creative, hands-on projects, students will develop physical prototypes at varying levels of fidelity, from low to medium. This course not only explores digital fabrication as an expressive medium but also offers valuable insights into its impact on design and technology while emphasizing the user experience perspective. -
Mr. Zvika Markfeld
This course introduces coding as an expressive prototyping tool using the P5.JS programming language. Through a set of small projects, students will explore computation as a medium for curiosity-driven experimentation, by computationally manipulating shapes, textures, movement, reactivity, connectivity, and feedback. Students will become familiar with basic software algorithms, recursion, data structures, object-oriented interfaces, functional abstraction, randomness, concurrency, and more.
-
Dr. Jonathan Giron
The use of VR, AR, and MR (mixed reality) all rely on 3D environment design as the fundamental prototyping tool. In this workshop, students will learn to design and familiarize themselves with the 3D world and its characteristics. They will start with creating simple 3D environments and then progress to advanced interactive experiences. Those interested can even advance to building immersive experiences, all using the Unity authoring platform. The topics covered will include 3D models, content creation, textures, 3D sound, visual scripting for the behavior of objects, and more, all in interactive 3D environments as well as VR and AR experiences. -
Mr. Zvika Markfeld
In this course students will learn the basics of hardware prototyping (digital & analog input and output) using Arduino boards, sensors, and various web services for online connectivity. Through a series of small projects students will prototype simple Ubiquitous Computing experiences that sense events in the physical world, leverage cloud computing for simple data analysis, and generate user feedback in the physical world using movement, light, or sound.
-
-
Research Seminars Select 1 of the 3
-
Dr. Hadas Erel & Mr. Benny Megidish
This intensive seminar will provide a theoretical overview and hands-on experience with autonomous expressive objects. Building on the foundation courses (topics in HCI, UX research methods, psychology, and the various prototyping skills), students will design and implement a new robotic object and evaluate it in a user study using qualitative and quantitative research methods. Topics include a literature review and research question definition, non-humanoid robot design according to academic principles, pilot studies to justify design decisions, experimental design for a full evaluation of human-object interaction, data collection and data analysis, and writing of an academic report about the design process and user study. Students will read and analyze recent HCI papers related to non-humanoid robots, social robots, expressive objects, and shape-change materials.
-
Prof. Oren Zuckerman & Mr. Asaf Barzilay
This intensive seminar will cover UX and Product methodologies, including user research, need finding, competitive analysis, concept design, customer journey mapping, iterative prototyping using Figma, iterative user testing with qualitative and quantitative data collection, A/B testing using Figma and Maze, data analysis, insights definition, and impact of the insights on product and UX decisions. Students will gain both methodological understanding and hands-on experience of the full mobile UX research, design, and prototyping cycle. At the end of the seminar, students will present their designs and findings to academic and industry experts, and will write an academic-level report on their design process and research findings.
-
Prof. Doron Friedman & Dr. Jonathan Giron
This intensive seminar introduces students to the cutting-edge research and developments in the fields of VR and AR. Students will gain an understanding of the unique concepts of these immersive technologies based on psychological and neuroscientific research findings. Building on the foundation courses (topics in HCI, UX research methods, Psychology, and prototyping skills with Unity), students will design and implement a new VR/AR experience, further advancing their Unity skills. They will also evaluate their projects in a user study using qualitative and quantitative research methods.
Final project (4 credits) Personal mentoring towards a meaningful HCI project for the student's portfolio | Dr. Ayelet Segal, Mr. Ofir Sadka There are three types of projects, students can choose one from below.
-
Dr. Ayelet Segal
Personal mentoring towards a meaningful HCI project for the student's portfolio. Practicum project with industry partner (a UX Research & Design project with an industry partner. Note - for experienced students only, available only if there is a successful match with an industry partner)
-
-
-
Ms. Meirav Ron
This course focuses on the role of Product Design within the context of Design Systems, highlighting how UX designers within product teams are also expected to fulfill the responsibilities of product designers, including UI design. Through the structured use of design systems, UX designers are enabled to craft UIs that adhere to established design conventions and patterns. Suitable for those with or without prior experience in UX-UI, this course offers skills to contribute to product teams from a product design perspective.
-
Prof. Amir Amedi
Technology is extending human abilities. What effect does this technological symbiosis have on our brains and minds? And how should we design technology for a symbiotic future? In this course, we will explore how to take inspiration from neuroscience for HCI related implementations, and how to ask research questions about the brain that are meaningful for HCI. As one of the domains within neuroscience that is most relevant for HCI, we will explore the human sensory experience. In particular we will examine how technology can be used for exposing hidden connections between the senses, and enhancing the human experience. Topics will include, but are not limited to, sensory substitution by means of technology, uncovering connections between the senses, enhancing human neuro-wellness using brain-based technologies, and more. -
Dr. Jonatan Giron
As advanced human-computer interaction researchers, our goal is to be leaders in our field. To achieve this, we need to thoroughly understand our research subject: "The Human". In this class, we will explore the world of psycho-physiology, delving into advanced physiological research tools and interfaces. We will also examine new paradigms and methods for evaluating implicit responses and designing advanced interfaces based on physiology. In addition, we will discuss the practical applications of this knowledge, such as the development of innovative wearable technologies that extend beyond traditional smartwatches and activity bracelets. By analyzing biological and physiological signals, we can create cutting-edge applications and interfaces for various domains, including wellness, meditation, sports, gaming, medical assessment, rehabilitation, and more
-
Tali Rozen
This course will deal with theoretical and practical topics and challenges that emerge in the process of designing successful products from a UX perspective. The course objective is to provide students with advanced techniques in UX for startups and corporations. Students will work on individual projects in mobile, desktop, or physical UX. -
Mr. Tzachi Toledo
Foundation course. Applied Methodology. 2 academic units. Service design and design thinking use a set of methodologies to create unified and meaningful user experiences that reflect customer needs through physical & digital touchpoints. Methodologies include: Design thinking, Design research, Human centric design, Stakeholders research, Customer journeys mapping, Participant observation, Contextual interviews, In-depth interviews, Cultural probes, Personas, Data visualization, Data synthesis, Thematic analysis, Co-creation, User stories, Concepts testing, Service prototypes.
-
Dr. Ayelet Segal
Focused on user research methodologies in practice, on intensive teamwork with an interdisciplinary group of students, and real industry experience with professional guidance from unicorns and big companies Such as, google, Facebook, Monday.com, SimilarWeb, Wix, appsflyer, etc... The research marathon goals are:
● Experience how the research methods learned in Semester A are applied in practice (qualitative user research, competitive analysis, defining requirements, flow, wireframes, creating prototypes).
● Experience a product development cycle: planning, defining, and
executing user research, UX design, and UX prototyping processes.
● Collaborate with a cross-functional team under tight deadlines, defining priorities and delivering results.
● Learn how to document a full process and submit process and insight reports.
● Acquire new skills: presentation skills. The Marathon will engage industry collaborators as mentors and will challenge students to invent new interactive experiences around a specific topic, for example, interaction paradigms for AI conversation agents or VR/AR in the healthcare context.
-
Ms. Galit Galperin
Our computing future will rely heavily on voice enabled technology. Natural language understanding and ML are rapidly evolving, allowing personalization and interaction with machines in all fields - from automotive and hospitality, to healthcare, smart homes and commerce. AI driven voice assistants will become part of human interaction with the world, projection of 8 billion assistants by 2023. Voice queries reduce technology friction, allowing brands and companies to enrich their customers journey with conversational services.
The course will cover how machines understand humans and how people can teach them to better anticipate user’s needs and will cover examples from leading voice services and use cases from habit forming products, news and media consumption, robotics, commerce and voice enabled entertainment.Students will gain the knowledge of the evolving voice interfaces, get familiar with today's tools and technology, and learn the foundations of the voice design process, while accommodating AI ethics practices into the design process.
-
Ms. Dana Gordon
This course is an introduction to the process of interaction design from a cultural perspective, including critical design, design research, research through design, design fiction, and speculative design. These design approaches can assist technology designers to better study and understand how technology influence and interact with society and culture. We will examine classic prototypes, theories, and approaches in this field, and provide students with tools to apply such methods in their future designs and developments.
-
למה HCI?
מידע נוסף:
- הלימודים יתקיימו פעמיים בשבוע: ימי רביעי בין השעות 13:45-22:00 ובימי שישי בין השעות 8:45-12:45.
- משך התוכנית 12-16 חודשים (שלושה או ארבעה סמסטרים לפי בחירת קורסים), בנוסף ישנם קורסי הכנה אונליין לפני תחילת הלימודים. התואר מתקיים באנגלית ומיועד הן לסטודנטים והן לאנשי מקצוע בתעשייה.
- הציונים בתואר מוענקים על פרויקטים מעשיים בקורסים השונים והגשת ניירות עמדה ולא על בסיס מבחנים.
- הלמידה בתכנית היא מעשית עם חובת נוכחות.
- ניתן להירשם לקורסי בחירה מתכניות ובתי ספר שונים באוניברסיטה: MBA, תקשורת ומדיה חדשה, מדעי המחשב, משפטים, פסיכולוגיה ועוד (על בסיס אישור ראש תכנית).
- סטודנטים המעוניינים להשקיע זמן נוסף בלימודיהם, מוזמנים להשתמש בסדנאות שבמעבדה בימים נוספים ללא חיוב נוסף וכן מוזמנים להירשם לקורסי בחירה ללא נקודות זכות נוספות.
- למצטיינים: מסלול עם תזה בשנת לימודים נוספת, הכולל הצטרפות לצוות מחקר מוביל וכתיבת מאמרים לכתבי עת וכנסים בינלאומיים. סטודנטים לתזה עשויים לשתף פעולה עם מעבדות בינלאומיות במעבדת המדיה של MIT, סטנפורד, קורנל, CMU, פרינסטון, UCL ואוניברסיטאות מובילות אחרות.
- התכנית מעניקה מספר מצומצם של מלגות לסטודנטים זכאים, על בסיס הישגים ייחודיים של מצוינות מקצועית. סכומי המלגה נעים בין 5,000 ל-15,000 ₪. לא כל המועמדים יקבלו את אותו סכום המלגה (ייקבע על ידי ועדת הקבלה). הבקשה למלגה פתוחה רק לסטודנטים שהתקבלו ונרשמו לתואר. המועד האחרון להגשת בקשות למלגה הוא 30 ביוני 2024.
- תוכנית הלימודים המלאה מפורטת באתר באנגלית. התוכנית כפופה לשינויים.
כל מה שרצית לדעת על תואר שני באינטראקציית אדם-מחשב (HCI)
-
תוכנית התואר השני באינטראקציית אדם-מחשב (HCI) עוסקת במחקר ופיתוח טכנולוגיות המגדירות את הקשר בין בני אדם למערכות ממחושבות ולממשקים ביניהם. תוכנית הלימודים כוללת לימודי עיצוב, אפיון וניהול ממשקים ומוצרים, מחקר חווית משתמש UX/UI וטכנולוגיות מתקדמות, פיתוח יישומים ניידים וחקר דפוסי התנהגות. ניתן לבחור במסלול לימודים הכולל תזה או במסלול לימודים ללא תזה.
-
התוכנית מיועדת לבוגרי תואר ראשון בתחומים שונים: מדעי המחשב, הנדסה, מערכות מידע, עיצוב, ארכיטקטורה, פסיכולוגיה, תקשורת, אומנות ועוד. התוכנית נלמדת באנגלית, בכיתה מעורבת של סטודנטים מישראל ומחו"ל.
-
-
לאוניברסיטת רייכמן 10 בתי ספר במגוון תחומים: משפטים, מנהל עסקים, מדעי המחשב, ממשל, תקשורת, פסיכולוגיה, כלכלה, קיימות, יזמות ובית ספר בינלאומי. לקריאה על מגוון תוכניות התואר השני לחצו על הקישור >>
-
למידע על ימים פתוחים ומפגשי היכרות: לחצו כאן >>
-
ניתן להיפגש עם יועץ אקדמי בתיאום מראש מול מִנהל רישום וקבלה בטלפון 09-9527300, במייל master@runi.ac.il או בהודעת וואצטאפ 054-73118396
-
ניתן להתייעץ עם סטודנטים מתוכניות הלימוד השונות, בתיאום מראש מול מִנהל רישום וקבלה בטלפון 09-9527300, במייל master@runi.ac.il או בהודעת וואצטאפ 054-7318396.
-
״התוכנית עזרה לי לעשות את החיבור בין אמנות ליצירת השפעה, באמצעות טכנולוגיה. וגם הכרתי אנשים מדהימים על הדרך.״
"בתואר למדתי כיצד לשלב הסתכלות אנושית בתהליכי פיתוח טכנולוגיים ולחשוב איך לפתח טכנולוגיה ששמה את הדגש על המשתמש וצרכיו."
"למדתי בתוכנית כיצד להשתמש בכישורים שלי ובטכנולוגיה כדי להשפיע דרך עולמות העיצוב על אנשים ועל המציאות בה אנו חיים."