ברכת הדיקן

  • פרופ' אסף מוגדם

    דיקן בית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה


    המאה העשרים ואחת הינה תקופה של שינויים וניגודים משמעותיים. מצד אחד, התקדמות חסרת תקדים בתחומי מדע וטכנולוגיה שיפרה באופן משמעותי את איכות חייהם של אזרחים רבים ברחבי העולם. מצד שני, לצד התקדמות אנושית מדהימה זו, ממשיכות קהילות ברחבי העולם להתמודד עם אתגרים שונים הנוגעים לבטחונם, לרווחתם, שגשוגם וזהותם. כוחות חדשים ובעלי עוצמה (חברתיים, סביבתיים וטכנולוגיים) – מהפכת המידע, הבינה המלאכותית (AI) ונוכחותם ההולכת וגדלה של שחקנים לא-מדינתיים ביחסים בינלאומיים–משפיעים כמעט על כל תחומי הקיום האנושי. שינויים אלה מעצבים גם כן את תחומי הליבה בהם עוסק בית ספר לאודר: ממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה.


    בתחום הממשל, הפערים הגדלים בין האינטרסים והרצונות של הבוחרים לבין אלה של נציגיהם הנבחרים הולכים ומתבררים. "גירעון דמוקרטי" ("Democratic (Deficit". זה מתעצם בדיוק כאשר רמת הפופוליזם, הלאומנות ומשטרים אוטוריטאריים עולים ושוחקים את הסדר הדמוקרטי הליברלי. ממשלות דמוקרטיות מתמודדות עם אתגרים כלכליים ידועים ומתמשכים כגון אי שוויון בהכנסות וירידה כללית במתן שירותי רווחה. אך במקביל הן מתמודדות גם עם אתגרים חדשים יותר. תופעת "הפייק ניוז" לדוגמא מערערת את האמון החברתי עליו נשען הרעיון הדמוקרטי. במקביל, ביג דאטה ודיגיטציה משנים באופן מהותי את פני המגזר הציבורי, תוך הגדרת הרעיון של דמוקרטיה משתתפת באופן נרחב יותר. כמו חידושים רבים עכשוויים, גם מגמות אלו טומנות בחובן הזדמנויות לצד סיכונים. לכניסתו של ממשל מקוון לזירה למשל, יש פוטנציאל לייעל את ההשתתפות הפוליטית, אך במקביל הוא טומן בחובו סכנה של חדירה שלטונית לתחום הפרטי של הציבור הרחב.

     

    עידן המידע הנוכחי משנה באופן מהותי גם את תחום הדיפלומטיה. בעוד שבאופן מסורתי נתפסה הדיפלומטיה כנחלתן של מדינות, כיום שחקנים לא-מדינתיים מתגלים בהדרגה כמרכז כובד חדש של מעורבות דיפלומטית ומאתגרים יותר ויותר את תפקידה של הממשלה כשחקן המרכזי בדיפלומטיה העולמית. בנוסף אנו עדים למעורבות הולכת וגדלה, ולעיתים אף משמעותית יותר משל ממשלות, במאמץ הדיפלומטי הפרטי והציבורי של תאגידים רב-לאומיים, גורמים בחברה האזרחית, התקשורת, האקדמיה ועוד. יוזמות דיפלומטיות אלו משפיעות יותר ויותר על האופן בו אנשים חושבים, מתקשרים ופועלים זה עם זה.

     

    התפתחויות עולמיות אלו משפיעות גם על סוגיית הביטחון האישי והבינלאומי, ומכאן על האופן בו אנחנו חושבים על ופועלים ב תחום האסטרטגיה. איומים ביטחוניים-אסטרטגיים מסורתיים כמו סכסוך מזוין - בין ובתוך מדינות - ממשיכים לתבוע מחיר אנושי כבד כמעט בכל יבשת. איומים אלה לעיתים קרובות כוללים גם או גורמים לאיומים ביטחוניים לא מסורתיים, החל מטרור ופשע רב לאומי ועד איומי ביטחון "רכים" כמו שינויי אקלים, הרעת (הגרעת) המרקם הסביבתי, הגירה ומשברי פליטים. גיבוש האסטרטגיה והוצאתה לפועל כיום מושפעים גם מהתפתחויות מהירות בתחום הטקטי, המבצעי, האסטרטגי והדוקטרינאלי, הגורמים לשינוי מהותי באופי המלחמה. בין הפיתוחים המשמעותיים ביותר ניתן למצוא חידושים טכנולוגיים כמו ביג דאטה, בינה מלאכותית ולמידת מכונה, שישפיעו עמוקות על אינטראקציות אסטרטגיות בין שחקנים שונים. גם במקרה זה, מדובר בחידושים העלולים להוות חרב פיפיות שיכולה להעצים או להפחית את הסבירות ואת עוצמת הקונפליקט. אחת המגמות המדאיגות יותר היא ההשפעה על אינטראקציות אסטרטגיות של התקופה "שלאחר האמת" (Post-Truth""), היות וצמיחת תופעת "הזיופים העמוקים" ("Deep (Fakes" כמו גם תופעות נוספות, מעצימה את הסיכון למלחמה. לבסוף, סוגיית הביטחון הגרעיני נותרה בעיה מרכזית המשפיעה על האסטרטגיה העכשווית, ועשויה אף להפוך לסוגיה דחופה עוד יותר בהתחשב בהתרחבות האפשרית בעתיד הנראה לעין של מועדון הגרעין.

     

    המגמות שלעיל מהוות הזדמנויות לצד סיכונים לאזרחים – ברמה המקומית, האזורית, הלאומית והבינלאומית – והן מציגות בפני מקבלי ההחלטות מן הסקטורים השונים משימות ואתגרים מורכבים. ניהול אתגרים אלו דורש תגובות מתוחכמות, מושכלות וחדשניות של מנהיגים לעתיד המעריכים ערכים דמוקרטיים, ומוכנים להקדיש את חייהם למטרות גדולות מעבר לרווח האישי שלהם ואשר מצוידים בארגז כלים אינטלקטואלי. כאן נכנס לתמונה בית הספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה. המשימה שלנו היא להכין סטודנטים לתפקידי מנהיגות בממשל ובחברה שיוכלו להתמודד עם אתגרים עולמיים הנעשים מורכבים יותר ויותר. לשם כך אנו מונחים על ידי ערכי הליבה של אוניברסיטת רייכמן - חירות ואחריות.

     

    בית הספר לאודר בנוי באופן ייחודי למשימה זו. תוכנית הלימודים שלנו עכשווית, בינתחומית ומקיפה ומטרתה לספק שילוב של ידע תיאורטי ומושגי לצד גישה מעשית לשם פתרון בעיות. הסגל שלנו מורכב מחוקרים בעלי שם עולמי אשר הוכשרו באוניברסיטאות הטובות בעולם. רבים מהם שימשו בתפקידים בכירים במגזרים הממשלתי, עסקי, ביטחוני, והשלישי. מדובר בחוקרים המצויים בחזית המחקר האקדמי בתחומי טרור וביטחון, מנהל ומדיניות ציבורית, קבלת החלטות, ממשל מקוון, שיווק פוליטי, דיפלומטיה ציבורית ועוד.

    בית ספר לממשל נחשב לייחודי מסוגו בישראל בשל מגוון הסטודנטים הקיים בו, בשל חווית למידה ייחודית ופעילויות חוץ כיתתיות ובשל היותו יפהפה ומודרני. אנו גאים בכך שהסטודנטים בבית הספר לאודר הינם שותפים מלאים לעשייה של בית הספר ואף מעודדים יוזמות בהובלתם. אנו מטפחים למידה משותפת של סטודנטים ופרסום מחקרים הנעשים בשיתוף הסגל והסטודנטים. אחת מתוכניות המחקר, "פרחי מחקר" למשל, מקדמת פרסומים משותפים של סטודנטים- וסגל באמצעות פרויקטים מחקריים שיתופיים במהלך השנה האקדמית. תוכניות אחרות, כמו חילופי סטודנטים או תוכנית ארגוב במנהיגות ודיפלומטיה, מספקות לסטודנטים הזדמנות להרחיב את אופקיהם על ידי לימודים חווייתיים בחו"ל. כן מוצעות לסטודנטים שפע הזדמנויות לצבירת ידע מעשי חשוב, כולל באמצעות התמחות במגזר הממשלתי, הפרטי והשלישי. סטודנטים המתעניינים בסוגיות של טרור, אסטרטגיה ודיפלומטיה יכולים ליהנות מתוכניות התמחות במכוני המחקר "הביתיים" של בית הספר לאודר: המכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור (ICT), המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) , ומכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית.

     

    ארגז הכלים המגוון והחדשני המוצע על-ידי אוניברסיטת רייכמן לסטודנטים הוא זה שעוזר להם להפוך את העולם למקום טוב יותר, ואין זה מפתיע כי רבים מהם מגיעים להישגים יוצאים מן הכלל בארץ ובעולם במגזר השלישי, הממשלתי והפרטי.

    אנו מזמינים אתכם להפוך לחלק ממשפחת אוניברסיטת רייכמן ולפנות אלינו בכל שאלה או רעיון.

     

    שלכם,

    פרופ' אסף מוגדם,

    דיקן