חדשות

מנהיגות, הדור הבא

24 נובמבר
2021

בית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה

שתפו ב:

העידן בו כולנו חיים מציב אתגרים חדשים בפני גופי הממשל הדיפלומטיה והאסטרטגיה ומעלה את הצורך בשילוב מנהיגות צעירה חדשה, שנולדה לעולם שמשתנה במהירות ולטכנולוגיה מואצת.


"ארגז הכלים שצריכים כיום מנהיגות ומנהיגים בעידן החדש שונה לחלוטין מזה שהיה קיים בעבר: הם צריכים להוביל אנשים בתוך תקופות של חוסר ודאות, בתוך שינויי טכנולוגיה עצומים, בהתחשב בביג דאטה ובאיומי סייבר, תוך היכרות עם עולם התקשורת וכמובן תוך מיומנויות תקשורת בינאישית טובה ומפותחת, המבוססת על הבנת הפסיכולוגיה והסוציולוגיה." אומר פרופ' אסף מוגדם, דיקן בית ספר לאודר לממשל דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן.

 

איך משפרים תהליכי משילות ומדיניות? איך מתמודדים עם איומים מסוג חדש – סייבר, אקלים ועוד? איך משווקים את מדינת ישראל בעידן הגלובלי והדיגיטלי? שאלות מהותיות כאלה ונוספות מעסיקות את מקבלי ההחלטות ואת קובעי המדיניות במגזר הציבורי, הפוליטי והדיפלומטי.

 

תקופה חסרת תקדים עוברת המנהיגות הישראלית בהתמודדות עם תופעות עולמיות שמשפיעות על כל תחומי חיינו. לצד אתגרי ענק בתחומי הבריאות, החינוך, הדיפלומטיה והביטחון – צצות להן סוגיות חדשות המשפיעות על אורחות חיינו: תחבורה, אקלים, דיגיטציה ועוד תהליכים מואצים שהמגזר הציבורי על כל רבדיו נדרש להתמודד עמם.

 

למהפכה הדיגיטלית השפעה עצומה על החדשנות, היצירתיות ואיכות החיים בעולם כולו. הטכנולוגיות החדשניות שפרצו אל חיינו כבר תרמו תרומה עצומה לכלכלה ולחברה בישראל, והפוטנציאל שעודנו גלום בהן הוא עצום.


אימוץ תהליכי הדיגיטציה בקרב משרדי הממשלה הוא מפתח לייעול עבודת הממשלה והוא גם המפתח לקידום יעדים חברתיים מהמעלה הראשונה. למהפכה הדיגיטאלית גם השפעות משמעותיות על ניהול היחסים הבינלאומיים של מדינת ישראל ועל התנעת תהליכים מדיניים.

 

וכאשר זהו מצב הדברים, עולה השאלה: האם ניתן להכשיר אדם לקראת תפקיד מנהיגותי או ציבורי? האם ישנם כלים מעשיים שניתן להקנות לו במסגרת לימודים אשר יסייעו לו להיות נבחר ציבור או עובד ציבור טוב יותר?


תואר ראשון בממשל – שילוב ייחודי בין תחומי האסטרטגיה, הדאטה, הדיפלומטיה, מדע המדינה ולוחמה בטרור

 

נאוה גטהון, בוגרת תואר ראשון ושני בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, וכיום עובדת בכירה במינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, מאמינה שבכוחה להוביל את השינוי המיוחל. "הפרקטיקה הייתה חלק מרכזי מהלימודים שלי", היא אומרת. ״ למדתי ממרצים שביצעו תפקידים משמעותיים במגזר הפרטי והציבורי, כך שמעבר לתיאוריה יכולתי ללמוד מהניסיון שלהם. גם בהתמחויות המגוונות שבית הספר מציע לסטודנטים בכנסת, בחברות ייעוץ ובמכוני מחקר אפשר ללמוד את השטח״.

 

במסגרת ההתמחויות בתואר הראשון בממשל מקבלים הסטודנטים והסטודנטיות הזדמנות מעולה לצבירת ידע מעשי חשוב. ההתמחויות מתקיימות במגזר הממשלתי, הפרטי והשלישי. סטודנטים המתעניינים בסוגיות של לוחמה בטרור, מדעי המדינה, אסטרטגיה ודיפלומטיה יכולים ליטול חלק בתוכניות התמחות במכוני המחקר הביתיים של בית ספר לאודר לממשל: המכון למדיניות נגד טרור (ICT), המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS), מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית והמכון לחירות ואחריות (ILR).


בתפקידי הראשון לאחר סיום התואר כבר הכרתי כמעט כל תחום בעולמות הממשל ומדעי המדינה ואת היבטיה השונים של עבודת הממשלה

 

בעידן שבו שוק העבודה לא מפסיק להשתנות ולהתחדש, עצם ההיכרות עם עולם התעסוקה הרלוונטי גם תוך כדי הלימודים עצמם, הוא שיכול להוות מקפצה משמעותית ביום שלאחר התואר.

 

״בתפקידי הראשון לאחר סיום התואר כבר הכרתי כמעט כל תחום בעולמות הממשל ומדעי המדינה ואת היבטיה השונים של עבודת הממשלה״, מספר אורן לסטר, בוגר תואר ראשון בממשל, המשמש כיום כסמנכ״ל הכספים של חברת ייעוץ העוסקת בייעוץ ומחקר בתחומי מדיניות ציבורית, רגולציה והמגזר השלישי.

 

״במהלך העבודה במשרד ראש הממשלה נחשפתי למגוון רחב של תחומים שהייתי צריך להתעמק בהם, ולשלוט בחומר תוך תקופה קצרה. אחד הדברים ששמתי לב אליהם מיד בהתחלה הוא שהכרתי כמעט כל תחום במדעי המדינה והיבטים שונים של עבודת הממשלה - מהעקרונות המדיניים ועד הפרקטיקה הטכנית של מערכות המידע הממשלתיות. ההיכרות הזו הגיעה ממגוון הנושאים שכוסו בתואר ביניהם: מדעי המדינה, יחסים בינלאומיים, פיתוח מנהיגות, אסטרטגיה וקבלת החלטות ועוד. הלימודים היו בסיס שאפשר לי להניח את היסודות המקצועיים לקריירה״.

 

כאשר דיקן בית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, פרופ' אסף מוגדם, נשאל באשר למטרתו של בית הספר, תשובתו חדה וברורה: "להכשיר את דור המנהיגות העתידי של ישראל ולתת לו את הכלים המעשיים והאקדמיים, וכן כישורי חיים, להתמודד עם הבעיות העכשוויות בחברה ובמדינה, וכן עם אתגרים עולמיים הנעשים מורכבים יותר ויותר".

 

בימים אלו מוביל הדיקן רפורמה בתוכנית הלימודים אשר תציע, משנת הלימודים הבאה, מסלולים חדשים לצד הקיימים בהם: מסלול למזרח תיכון בן זמננו – אחד מנושאי הליבה של בית הספר, הנמצא במרכז השיח הציבורי עם התחממות היחסים ביו ישראל למדינות האיזור . במסלול זה ילמדו הסטודנטים על השלכות התפתחויות אלה על מקומה של מדינת ישראל באיזור ובזירה הבינלאומית כמו גם על היבטים עסקיים רלוונטיים. מסלול נוסף שייפתח, ראשון מסוגו, מכונה 'מסלול ממשל ודאטה', שיעניק כלים מעשיים בכל הנוגע לעיבוד ולניתוח נתונים: השפעת הבינה המלאכותית על החברה, הממשק שבין עולמות הנתונים לבין עבודת הממשל ועוד. את המסלול החדשני תוביל אחת המומחיות הישראליות הבולטות בתחום, פרופ' קרין נהון שמשמשת גם כנשיאת איגוד האינטרנט הישראלי.

 

"אנחנו רואים בסטודנטים שותפים שלנו, מעודדים אותם ליזום ולהשפיע במהלך הלימודים על תחומים שחשובים להם, וגם רותמים אותם להוביל פעילויות וכנסים במהלך השנה", אומר פרופ' מוגדם ומסכם "ארגז הכלים שצריכים כיום מנהיגות ומנהיגים בעידן החדש שונה לחלוטין מזה שהיה קיים בעבר: הם צריכים להוביל אנשים בתוך תקופות של חוסר ודאות, בתוך שינויי טכנולוגיה עצומים, בהתחשב בביג דאטה ובאיומי סייבר, בהיכרות עם עולם התקשורת וכמובן עם תקשורת בינאישית טובה ומפותחת, המבוססת על הבנת הפסיכולוגיה והסוציולוגיה. כל זאת, בעולם שהוא רב תרבותי: חברות כיום פרושות בכל העולם ועובדות עם מגוון רחב של אוכלוסיות. כדי להוביל אנשים בתנאים כאלו, נדרשת הכשרה אחרת לחלוטין ממה שפעם סברו. אנחנו משתדלים להעניק לכל סטודנט וסטודנטית את הצידה לדרך שתעזור להם לפתוח דלתות ולהצליח בכל מגזר ובכל תפקיד שבו יבחרו".

 

רוצים לשמוע עוד? לחצו כאן >>