חדשות

הצצה לקורס "נקודות זכות" - קורס אקדמי משותף לאסירים ולסטודנטים

08 נובמבר
2022

בית ספר הארי רדזינר למשפטים

שתפו ב:

כאשר המקור הוא זיכרונות ריח הביוב ליד הבית והתוצאה היא נייר עמדה לשינוי מדיניות בנושא איכות הסביבה.

במסגרת שיתוף פעולה ייחודי של אוניברסיטת רייכמן עם שירות בתי הסוהר, התקיים בבית הספר למשפטים טקס סיום המחזור הרביעי של תכנית ״נקודות זכות״ - קורס משפטי יחיד מסוגו בארץ המשותף לסטודנטים למשפטים מאוניברסיטת רייכמן ואסירים מכלא מעשיהו ומכלא איילון, בנושא זכויות כלכליות וחברתיות בהנחייתן של עו״ד זיו לידרור ועו״ד שירן חסון.


מטרת הקורס היא לאפשר מפגש יחיד במינו והיכרות מעמיקה בין סטודנטים ואסירים ששניהם נמצאים בקורס זה במעמד שווה כסטודנטים, ולא רק חשיפה ראשונית לקבוצה ה"שונה״. מטרה נוספת היא הקניית ידע משפטי אודות התחום ההולך ומתפתח של זכויות חברתיות, תוך פיתוח חשיבה ביקורתית על תפקיד מערכת המשפט בהגשמתן.


במהלך הקורס נלמדו זכויות חברתיות שונות דוגמת הזכות לקיום בכבוד, לבריאות, למזון, לדיור וקורת גג, לחינוך, לנגישות ולאיכות הסביבה תוך הצגת הרקע התאורטי להכרה בזכויות אלה, התפתחותן ומעמדן המשפטי בישראל ובמדינות נבחרות בעולם.


תהליך ייחודי של למידה משותפת ותמהיל אנושי הטרוגני שכזה, מהווה קרקע פורייה לדיונים מרתקים ויוצאי דופן בהם כל סטודנט וסטודנטית הציגו את תפיסתם ואת הפרספקטיבה הייחודית אודותיהם. שיאו של התהליך הינו בעבודת צוות מסכמת של הסדנה, כאשר כל קבוצה מתמקדת בגיבוש הצעה לשינוי מדיניות. נייר העמדה לשינוי מדיניות נכתב בתהליך משותף ומרתק של חשיבה ביקורתית, מחקר משפטי, העלאת רעיונות ובעיקר של שיח והקשבה הדדית.


לאחר ההכוונה והליווי של סגל הקורס לאורך כל התהליך, ניירות העמדה לשינוי מדיניות אף זכו לבחינת ועדת מומחים בראשות עו״ד זמר בלונדהיים, מנהל אגף מדיניות ואסטרטגיה במשרד המשפטים. ראש הוועדה הכריז בטקס סיום הקורס על הנייר בעל סיכויי הקידום הגדולים ביותר ואף פעל לסייע בהעברתו לגורמים האמונים על הנושא. כך, הודות להשקעה ולמקצועיות הרבה של כל המעורבים בתוכנית, נוצר החיבור בין התיאוריה לבין המעשה ומפגש חוצה-אוכלוסיות מרתק.

 

סטודנט מכלא מעשיהו, שהיה חבר בצוות "איכות הסביבה" תיאר מעט על משמעות הקורס עבורו: ״ערב לפני תחילת הקורס אמרתי לעצמי שיש ציפייה גדולה ממני והפחד תקף אותי. אמרתי לעצמי, מה לי ולזכויות? גדלתי בכפר מאוד שמרן וסגור, אבל לאט בקורס פיתחתי ביטחון עצמי והתחלתי לשתף מהחיים ומהידע שלי. חיכיתי למפגש הבא בהתרגשות ובסקרנות. למדתי בפעם הראשונה בחיי המון על זכויות חברתיות ואזרחיות, ועל הזכות לאיכות הסביבה שמאוד חשובה לי, כי בשכונה שאני גדלתי לא הייתה מערכת ביוב והיה באוויר ריח חזק. נייר העמדה שלנו בצוות נוצר מחיבור וכבוד הדדי בין חברי הקבוצה, כל אחד מאיתנו הביא את הצבע שלו והידע שצבר בקורס ובחיים. הקורס חיזק לי את הביטחון העצמי, הבנתי שאני מסוגל ושיש לי יכולת גדולה להצליח, מהקושי צמחתי והצלחתי. אם בעבר המשפחה ואבא לא האמינו בי, כעת אפילו מצאתי את עצמי מסביר להם אודות הזכויות והידע המשפטי שצברתי... החלום שלי היה ללמוד סיעוד ולהיות אח מוסמך, היום אני יודע שאוכל לא רק לחלום על כך, ולמרות הקושי אוכל בעתיד להמשיך להצליח וללמוד לתואר״.

 

גל שחר, חברתו לצוות וסטודנטית שנה ב' במסלול משפטים-טכנולוגיה, סיפרה: "בפן האישי, אני חושבת שהקורס מאפשר הזדמנות פז ליציאה מאזור הנוחות ולהגשמת מטרות חברתיות חשובות, תוך הכרה של תוכן משפטי חשוב ומעניין. זאת לא רק בגלל שהקורס מתקיים במקום הפיזי שהוא בית הכלא, אלא גם בגלל המפגש החשוב והקרוב עם האסירים, שספק גדול אם הייתי פוגשת במתכונת מיוחדת כזו של למידה משותפת." בהתייחס לעבודה המסכמת בקורס, הוסיפה גל: "טרם התוכנית, תחום איכות הסביבה עניין אותי מאוד. כעת במסגרת התוכנית זכיתי ללמוד על התחום גם במשקפיים משפטיות של זכויות חברתיות. יחד עם קבוצתי בחרנו לקדם את הזכות לאיכות הסביבה ככלי לצמצום פערים חברתיים. כל אחד מאיתנו פגש את הנושא בחייו וכעת סיפק נקודת מבט שונה על הזכות. הגיוון והשוני יחד עם שיתוף הפעולה יוצא הדופן אפשרו לי להיחשף לחוויות מרתקות ולתפיסות עולם שלא הייתי פוגשת בהרכב אחר. למדתי לעיתים רבות שיש צורך לשים תשומת לב רבה למה שנאמר מאחורי המילים, תוך הבעת רגישות וערנות לפרטים הקטנים. מעבר לכל זה – זה קורס ששם דגש על הכלי המשפטי ככלי לשינוי – גם אחרי הקורס, אנחנו עוד חושבים על קידום נייר העמדה מול גורמים שונים, דוגמת פורום האקלים."